Thursday, May 12, 2011

=’ First Time buat Nasi Ayam ‘=

Yummy~malam aritu aku teman ayah aku pegi Carrefour dekat Kepong..saje beli barang dapur..so ayah aku ade beli ayam..so semalam tibe2 mak aku ckp buat lahh nasik ayam..so arinie aku try lahh..aku reti lah sikit..xpe slow2 buat nye..dulu aku ade tengok mak aku buat..so ngat lahh sikit..arinie aku duduk dapor carik bahan2 nye..mesti mak aku tak caye aku buat nasi ayam tu..bahan2 dan care2 membuat nye adalah ;

Bahan-bahan;

· beras

· bawang besar

· mentega

· sehelai daun pandan

· madu

· kicap pekat

· ayam

· 1 sup bunjut adabi

· sos tiram

· halia

· bawang putih


Cara-cara

  • Bersih ayam. Potong ikut suka
  • Tumbuk bawang putih dan halia. Tumis dengan sedikit minyak sehingga bawang jadi perang
  • Masukkan air, ayam, sup bunjut. Masaklah sehingga ayam masak
  • Untuk masak nasi, bersihkan beras. Ambik sup ayam tadi untuk masak nasi. Masukkan daun pandan. Masak seperti biasa.
  • Keluarkan ayam. Perapkan dengan madu, sos tiram dan kicap. Goreng dengan minyak penuh
  • Untuk sos kicap. potong bawang putih. Tumiskan sehingga naik bau. Masukkan kicap dan sedikit sup ayam tadi

Pinjam kad encik google..hihi~

~Siap~

=)

tulus e-class,
NuR aMaLiNa BiNTi SaBiHuDDin

~♥♥p/s; adek cakap sedap sgt2~mekaseh ye!!~♥♥~

4 comments:

tokwan muda said...

sedapnya nasi ayam,saya beli kat cafe kampus saya tak sedap langsung...huhu

tokwan muda said...

bunga tu menghalang saya nk blogwkngla...

Azri Aiman said...

wahhh....msti sodap kn?
t rya, sy dtg, sy nk awk msk nsi ayam k.. hehe

amalyna said...

tokwan;mmg sedap..haha
azri;insyallah 2 pown klau ade bahan lahh..hehe :D